TIP BERHENTI MEROKOK selama-lamanya
14 Disember 2011 | 1:26 PTG | 2 comments
Assalamualaikum.
sini-2 zaty ada tips khas untuk kaum adam *kaum hawa pon ada merokok ke. Lama zaty bilik-2 macam mana nak suruh kawan-2 zaty tuh supaya berhenti merokok *xbaik untuk kesihatan la awak.

cara-caranya ialah :
  1. cold turkey
    "cold turkey" maksudnya, berhenti sendiri. tidak gunakan apa-2 rawatan. tp, hanya 10% aje yang berjaya tu pown pada cubaan awal lar.
  2. selalu berpuasa
    berpuasa ni kan dapat mengawal nafsu kita dari seluruh aspek kan. jadi tak salah kita mencuba. sambil tuh boleh ganti puasa tak pown puasa sunat. kalau waktu malam kita penuhi dengan beribadah kepada Allah. Baguss an !! ^^ dalam senyp-2, kita dapat lupa kan untk merokok.
  3. tetapkan tarikh untuk berhenti
    tetapkan azam korang dan pilih satu tarikh yang korang rasa itu terbaik serta tidak menyeksakan diri. Katakan pada diri, "TAK NAK". Kuat kan semangat dengan bersungguh-2 supaya dapat menjauhi korang drpada merokok.
  4. cuba ketika emosi anda stabil
    Jangan ketika korang sedang marah, merajuk dan sebgai nya. Menurut kajian barat, kurang cenderung menjadi supaya mudah menyerah berbanding dalam keadaan tertekan atau di selubungi stres.
  5. gantian sementara
    sebabnya korang dah terbiasa dengan tindakan fizikal merokok dengan memegang rokok di tangan dan meletakkan ke bibir. Setiap kali bila korang keinginan untuk merokok datang, gunakan salah satu gantian sementara contoh pencungkil gigi, gula-2, gula-2 getah dan kuaci.
  6. banyakkan minum air dan biasakan mengunyah sesuatu jika ketagihan
    Jika korang terasa betul-2 tidak dapat tahan lagi, kunyah lah sesuatu sehingga anda dapat merasa ketenangan kembali. 
  7. senaraikan sebab-2 kenapa perlu merokok
    buat satu senrai panjang sebab korang perlu merokok. Minta keluarga dan orang tersayang tutut memberikan pendapat. secara tidak langsung dapat bincang baik buruk merokok tuh serta dapat menangani nya dengan lebih baik.
  8. berikan hadiah kepada diri sendiri
    gunakan wang yang sepatutnya dibelanjakan untuk beli rokok. hal ini dapat memberikan lebih semangat untuk korang terus berhenti merokok. 
  9. mulai menabung sepatutnya untuk membeli rokok
    apabila korang dah lihat hasilnya daripada menabung tuh, mesti terasa rugi nya kalau duit tuh hanya untuk beli rokok yang hanya membakar duit korang bukan untuk kenyang 
  10. jika anda gagal, mulakan sekali lagi 
    jangan putus asa dengan hanya sekali percubaan. Di luar sana, beribu-2 orang yang gagal dalam percubaan mereka kerana sikap mereka yang malas. Oleh itu, demi kebaikan kita serta untuk orang di sekeliling kita. kita harus rajin kan diri, harus belajar berusaha agar dapat mencapai matlamat hidup kita. 




: tidak rugi kita mencuba kerana bukan hanya baik untuk kita tetapi untuk orang di sekeliling kita. katakan TAK NAK MEROKOK :]

Older Post | Newer Post





\